پک چاقی 80 روزه نیوشا

پک چاقی 80 روزه نیوشا

رزرو تبلیغــات

تعرفه تبلیغات
logo
تعرفه تبلیغات تعرفه تبلیغات

شمـا میتوانیــد برای دیافت آخرین مطالب و آگاهی از آخریـن اخبــار موزیـک در ایمیـــل خـود در خبــرنامـه ثـبت نـام کنــید

پک چاقی 80 روزه نیوشا

نقد و بررسی متخصصان طب سنتی

خیلی لاغر بودن می تواند به شکلی جدی ناسالم باشد. محققان متوجه شده اند ژنی وجود دارد که مردان لاغر را در خطر دیابت قرار می دهد.

تحقیقات اخیر نشان داده ژنی به نام IRS1، که برخی افراد را لاغر نگه می دارد، با بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی عروقی در ارتباط است.

دکتر راث لاوس، استاد دانشگاه کمبریج که در این تحقیق شرکت داشت می گوید: این ژن افراد را ظاهرا لاغر نگه می دارد، بدن مردانی که چنین ژنی دارند چربی را در مکان های خطرناکی مانند اطراف قلب یا کبد ذخیره می کند.

این ژن لاغری تنها قسمتی از ماجراست، و تحقیقات روی آن در مراحل اولیه به سر می برد. محققان طی آماری که از آمریکا گرفته اند متوجه شدند سالانه ۳۴٫۰۰۰ مرگ بر اثر کمبود وزن در این کشور اتفاق می افتد.

این آمار با سالانه ۱۱۲٫۰۰۰ مرگ بر اثر چاقی مقایسه می شود، و با توجه به تعداد کم افرادی که کمبود وزن دارند متوجه می شویم مرگ و میر بر اثر لاغری زیاد است.

متاسفانه بیشتر کسانی که کمبود وزن دارند متوجه این نیستند که بیشتر مشکلات سلامتشان مربوط به وزنی است که دارند. تیتر بیشتر خبرها از خطرات چاقی می گویند و ما نیز بیشتر اوقات به کسانی که لاغر هستند خوش شانس می گوییم.

یکی از علل این مشکل می تواند هورمونی باشد، افراد لاغر ممکن است کمبود استروژن داشته باشند، هورمون زنانه ای که برای سلامت مردان و زنان مهم است.

کمبود چربی بدن نیز با از دست دادن مواد شیمیایی ضروری برای داشتن سلامت فیزیکی و روانی مرتبط است.

شش مشکل عمده که براثر کمبود وزن پیش می‌آید

  1. شکستن استخوان ها
  2. آرتروز و بیماری قلبی
  3. سقط جنین
  4. افسردگی
  5. ناباروری در مردان
  6. افزایش سوانح رانندگی

دمنوش چاقی نیوشا

دستورات زیر اختیاری هستند و بدون مصرف دمنوش ها اثر نخواهند داشت

انار با نمک و فلفل

لبنیات پُر چرب ( شیر – ماست شیرین – خامه – دوغ و سرشیر )

جویدن کندر و سیر

ترکیب بستنی + 5 عدد خرما + یک قاشق عسل + یک عدد موز ( هر روز صبح پس از 10 دقیقه پیاده روی میل شود )

حلوا ، شیربرنج با شکر

کله پاچه

مغز بادام و فندق

شربت سکنجبین

شیر داغ (یک لیوان) ، عسل (یک قاشق قهوه خوری) ملاس سیاه (یک قاشق قهوه خوری) را مخلوط و میل کنید .

میوه های مخصوص مزاج سرد

چغندر – ترخون – جعفری – شاهی – گوجه فرنگی – موسیر – آب هویج – هر نوع کُمپوت – خریزه – زردآلو – طالبی – انجیر تازه و خشک – انگور – خرما – گیلاس – گلابی – موز – مویز – جگر – ارده

میوه های مخصوص مزاج گرم

گوجه فرنگی – هندوانه – آناناس – توت فرنگی – آلو – آلوچه – انار – زرد آلو – شلیل – کیوی – لیمو ترش – نارنگی – هلو – سیب زمینی – اسفناج – بامیه – قارچ خوراکی – کاهو – لوبیا سبز – نخود سبز – عدس – گوشت گاو و گوساله – گلاب

نکات عملی

ورزش ، حمام پس از صبحانه و ماساژ بدن

بین وعده های اصلی غذایی ، چیزی نخورید

سعی کنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف کنید ، یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید
( صبحانه ساعت 7 ناهار ساعت 12 شام ساعت 19 )

غذا های پُرکالری مصرف کنید

دمنوش چای سیاه و توت فرنگی

میزان کالری موجود در توت فرنگی بسیار پایین و در عوض، سطح ویتامین ها و املاح آن بسیار بالاست. توت فرنگی منبع غنی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم، آنتی اکسیدان، کلسیم، آهن و فسفر است.

تحقیقات نشان داده است دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در میزان فولات خون شده و فشار خون را کاهش می دهد. توت فرنگی به علت داشتن کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.

توت فرنگی به علت داشتن ویتامین C، در درمان بیماری لثه مؤثر است و به هضم غذا کمک می کند. پتاسیم موجود در میوه توت فرنگی، فشار خون را کاهش داده و عملاً باعث کاهش خطر بروز سکته های قلبی می شود.

تحقیقات حاکی از این است که افرادی که توت فرنگی را در وعده های خوراکی روزمره خود قرار می دهند، سه برابر کمتر از افرادی که از این میوه استفاده نمی کنند، به بیماری های قلبی دچار می شوند. توت فرنگی اشتهاآور، تقویت کننده، مغذی، تصفیه کننده خون، ترمیم کننده املاح معدنی بدن، قلیایی کننده خون و پاک کننده روده و مثانه است.

خواص گیاهی توت فرنگی

 بهبود عملکرد قلب و عروق

پژوهشی در دانشکده ی بهداشت دانشگاه هاروارد انجام شد که نتیجه ی آن را مجله ی کالج آمریکایی تغذیه منتشر کرد. برمبنای این پژوهش مصرف توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این پژوهش روی 277 هزار زن در یک دوره ی ده ساله انجام شده است و نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی در زنانی که در هفته دو وعده یا بیشتر توت فرنگی مصرف می کنند، 14 درصد کمتر از کسانی است که این میوه را مصرف نمی کنند. براساس نتایج این پژوهش، سطح کلسترول کل و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هم با مصرف توت فرنگی کاهش یافت.

پژوهشی دیگر، روی افراد داوطلب نشان داد که مصرف روزانه 500 گرم توت فرنگی به مدت 1 ماه سطح کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی کم و سطح تری گلیسیرید و همچنین سطح سرم مالون دی آلدهید را در مقایسه با حالت پیش از مصرف به طرز چشمگیری کاهش می دهد. برپایه ی این بررسی آنتوسیانین های توت فرنگی، ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما و حذف رادیکال های آزاد را افزایش داد و سطوح ویتامینی هم، پس از مصرف توت فرنگی به میزانی چشمگیر، افزایش یافت. در این بررسی نشان داده شد که مصرف توت فرنگی از همولیز (تخریب و شکسته شدن گلبول های قرمز) خود به خودی و اکسیداتیو به میزان چشمگیری می کاه..

 

تنظیم قند خون

یک پژوهش در سال 2011 نشان می دهد که مصرف حدود 37 عدد توت فرنگی در روز به طور چشمگیری عوارض بیماری دیابت مثل بیماری های کلیوی و نوروپاتی را کاهش می دهد. شاخص قند خون در میوه ی توت فرنگی بسیار پایین است، از این روی نسبت به سایر میوه ها برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب تر است. برپایه ی پژوهشی دیگر، فیستین توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های کلیوی در موش های مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

بهبود عملکرد مغز

دیوور و همکاران، سال 2012 پژوهشی روی 16 هزار زن در یک دوره ی 6 ساله، انجام دادند. نتیجه ی این پژوهش، تأثیر مصرف توت فرنگی بر حافظه ی این افراد را نشان می دهد. برپایه ی نتایج پژوهش، نرخ کاهش حافظه در افرادی که توت فرنگی بیشتری مصرف کرده بودند(به طور متوسط 200 گرم در هفته)، به طور چشمگیری، کندتر از افرادی بود که این میوه را کمتر مصرف کرده یا از مصرف آن چشم پوشی کرده بودند. بر همین مبنا، مصرف توت فرنگی، حافظه را نسبت به سن به میزان 2 سال و نیم جوانتر می کند. پژوهشگران، بر این باورند که بهبود حافظه در این افراد، به دلیل وجود فلاونوئیدهای توت فرنگی است

 استحکام دندان ها و جلوگیری از بیماری لثه

در سال 2009 پژوهشی منتشر شد که نشان می دهد پلی فنول های توت فرنگی از شکستن نشاسته در دهان، چسبیدن مواد قندی به دندان ها، ایجاد پلاک و  پوسیدگی دندان و بروز بیماری های لثه بر اثر فعالیت باکتری ها جلوگیری می کند. بر مبنای پژوهشی دیگر، اسید مالیک توت فرنگی به سفید شدن دندان ها کمک می کند.

ضد سرطان

پژوهشی منتشر شده در مجله ی بین المللی سرطان نشان می دهد که عصاره ی توت فرنگی رشد تومورهای ریه در موش های در معرض دود سیگار را مهار می کند. سال 2012 یک کارآمایی بالینی در چین نشان داد که توت فرنگی منجمد، از سرطان مری پیشگیری می کند. برمبنای همین پژوهش توت فرنگی، از بدن در برابر سرطان های دیگری مانند دهان، سینه و دهانه ی رحم هم محافظت می کند.
مطالعات دانشگاه ایلی نوی آمریکا، نشان می دهد که اسید الاژیک توت فرنگی رشد سلول های سرطانی را مهار می کند. لوتئین این گیاه هم، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و آثار منفی آن ها را به حداقل می رساند.

دمنوش چای سیاه + زعفران

واژه زعفران ترجمه عربی است از واژه اصیل پارسی زرپران (زر + پر + ان = گلی که پرهایش مانند زر است) و استفاده از آن در جوامع انسانی قدمتی بیش از 3500 سال دارد. رنگ چشم نواز زعفران به خاطر وجود ماده ای به نام کروسین است.

یکی از خواص زعفران نشاط بخشی و بهبود خلق است و بر همین اساس مصرف مداوم و در عین حال متناسب آن می تواند در پیشگیری از استرس و افسردگی موثر باشد.

زعفران یک گیاه اشتهاآور است و اشتها و میل افرادی که احساس کمبود وزن می کنند را به صورت سالم و بدون عوارض جانبی، افزایش می دهد.

زعفران یک ماده موثر در درمان و پیشگیری از نفخ معده و ترشحات اسیدی آن است.

زعفران کمک بسیار زیادی به گردش مناسب خون نموده و از این راه نارسائی ها و اختلالات کبدی را دفع و درمان می کند.

ماده اصلی موجود در زعفران از سلول های مغزی در برابر بیماری ها و التهاب های عصبی محافظت می کند.

چای زعفران با توجه به تجمیع خواص چای و زعفران در آن، کمک فراوانی به هضم غذا و بهبود عملکرد گوارشی بدن می کند و از سوی دیگر مصرف گیاه زعفران به صورت دم کرده، در کاهش خونریزی رحم و همچنین کاهش دردهای ناشی از قاعدگی تاثیری ملموس دارد.

خواص گیاهی زعفران

 

نشاط بخشی، پیشگیری از استرس و افسردگی

 براساس پژوهش های یک گروه تحقیقاتی، مصرف روزانه 80 میلی گرم عصاره ی زعفران اثرات بالینی ضد افسردگی بارزی در مقایسه با دوزهای کمتر دارد. برابری يـا برتـری تأثير آن در مقايسه با داروهای ضد افسردگی فلوكستين، ايمـی پـرامين و پلاسـبو گزارش شده اسـت. در این پژوهش، تأثیر زعفران و عصاره ی آن در درمان افسردگی، ارزیابی و تأیید شد. قابل ذکر آن كه، كليه ی مطالعات قبلـی بـه بررسـی اثـرات ضد افسردگی زعفران در مقاديرثابتی از آن پرداخته اند؛ در نتیجه، تفاوت اثرهای باليني در دوزهاي متفـاوت و بررسی میزان کارایی هر دوز، مشـخص نشـده اسـت. در این پژوهش، کارآزمایی دوسوکر کنترل شده، روی شصت بیمار مبتلا به افسردگی خفیف و متوسط به مدت شش هفته انجام شد.

 درمان سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

 نتایج یک پژوهش نشان داد، مصرف مکملِ زعفران، دو بار در روز به میزان 15 میلی گرم در طول 2 دوره قاعدگی، علائم سندروم قبل از قاعدگی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

بر اساس پژوهشی دیگر، مصرف روزانه 30میلی گرم عصاره ی زعفران در طول دو دوره ی قاعدگی، علائم سندروم پیش از قاعدگی 75 درصد از زنان را به میزان 50 درصد کاهش داد(در گروه دارونما8 درصد). برپایه ی همین پژوهش، نشانه های افسردگیِ قاعدگی در 60 درصد زنان شرکت کننده به نصف کاهش یافت در حالی که این مقدار در گروه زنانی که دارونما مصرف کرده بودند فقط 4 درصد بود.

 درمان نارسائی ها و اختلالات کبدی

 پژوهشگران ایرانی مقاله ای به نام «بررسی تأثير عصاره ی زعفران بر الگوی الکتروفورتيک اجزای پروتئینی سرم در موشهای سوری نر»در مجله ی علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان منتشر کرده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد، مصرف عصاره ی زعفران باعث افزایش آلبومین در موش های آزمایشگاهی می شود. برپایه ی همین پژوهش، مصرف دوزهای 100 میلی گرم بر کیلوگرم و 2000 میلی گرم بر کیلوگرم  زعفران پس از 20 روز، در موش های تیمار شده باعث افزایش سطح سرمی گاما و سطح سرمی آلفا-2 و بتا و نسبت A/G (نسبت آلبومین به گلوبولین) شد.

پژوهش دیگری نشان می دهد، مصرف روزانه 100 میلی گرم مکمل زعفران، به مدت شش هفته غلظت IgM (نوعی آنتی بادی، که در پاسخ دهی ایمونولوژیکی به عفونت هایی مثل هپاتیت ترشح می شود.) و تعداد سلوهای بازوفیل را کاهش می دهد. در اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت، سطح IgM بالاست. مصرف عصاره ی زعفران غلظت IgG (آنتی بادیIgG در موقع جواب دادن به یک آنتی ژن محلول ظاهر می شود) و تعداد مونوسیت ها را هم، افزایش می دهد.

 تقویت کننده میل جنسی

سال 2002 میلادی نتیجه ی پژوهش سونجای کومار و همکاران، مشخص کرد، مصرف کپسول گیاهی “تنتاکس رویال” شامل پودر زعفران و چند گیاه دیگر باعث افزایش تعداد جفت گیری و تعداد انزال، کاهشِ مدت زمان جفت گیری و انزال و بهبود بیماری نقصان نعوذ در موش های ویستار بالغ می شود و اثری مشابه داروی محرک جنسی سیلدنافیل دارد. پس از بررسی بافت رنگ آمیزی شده ی هیپوفیز پیشین هم، افزایش مشخصی در تعداد سلول های بازوفیل که مسئول تولید FSH (هورمون محرک فولیکول) و LH (هورمون جسم زرد) هستند و افزایش معنی داری در میزان تستوسترون خون و تعداد اسپرم مشاهده شد

 بهبود عملکرد قلب و عروق

 براساس پژوهش ها، مصرف 50 میلی گرم عصاره ی زعفران دو بار در هفته به مدت شش هفته اکسیداسیون LDL را در افراد سالم و مبتلا به بیماری عروق کرونر کاهش می دهد.

برپایه ی این پژوهش ها عصاره ی زعفران، جریان خون و عملکرد قلب و عروق را تنظیم می کند، مصرف این عصاره از تشکیل لخته ی خون در بدن جلوگیری می کند. پژوهش روی موش های صحرایی نشان داد که زعفران اثر چشمگیری بر حفظ همودینامیک و عملکرد مناسب بطن چپ دارد. برپایه ی پژوهشی دیگر، کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز در موش های تحت درمان با زعفران، در مقایسه با گروهی که ایزوپروتونرول دریافت کرده بودند به طور چشمگیری کاهش یافت. این یافته های بافت شناسی اثر زعفران بر بخش هایی از قلب را تأیید می کند.

دکتر محسن ایمن شهیدی ودکتر حسین حسین زاده اثرات کروسین و سافرانال زعفران را بر کاهش فشار خون نشان دادند. در این پژوهش کروسین (50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم)، سافرانال (0/25، 0/5 و 1 میلی گرم بر کیلوگرم) و عصاره ی آبی زعفران (2/5، 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم) فشار خون و ضربان قلب را به صورت وابسته به دوز در موش های آزمایشگاهی کاهش دادند. در مطالعه ی دیگری کروستین، هیپرتروفی ناشی از نوراپی نفِرین در موش ها را کاست. کروستین بر سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دسموتاز قلبی، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز می افزاید.

  بهبود تنفس

برپایه ی پژوهش ها، زعفران در عضله ی صاف زنجيره ی تراشه ی خوكچه ی هندی اثر تحريكی نسبتاً قوی بر گيرندهای بتا – 2 آدرنرژيك و اثرات آنتاگونيستی غيررقابتی بر روی گيرنده های هيستامينی H1و گيرنده های موسكارينی دارد. زعفران بر تراشه ی جدا شده ی خوكچه ی هندی اثر اتساعی نسبتاً قوی داشت كه هم سطح و حتی فراتر از تئوفيلين (دارویی برای بیماران مبتلا به آسم،آمفیزم و برونشیت)و سافرانال تا اندازه ای سبب ساز اثر اتساعی زعفران است. زعفران و سافرانال بر خوكچه ی هندی اثر ضدسرفه دارند ولی كروسين فاقد چنين اثری است.

اثربخشی مصرف يك فرمولاسيونِ حاوی زعفران(مخلوط 1 گرم زعفران و 300 گرم عسل) در درمان پنومونی(سینه پهلو) با دوز 1 تا 3 ميلی ليتر روزانه دو مرتبه همراه با درمان استاندارد برای مدت 3 ماه در گروهی از كودكان 2 تا 12 سال با گروهی ديگر از كودكان مبتلا به پنومونی تحت درمان استاندارد، مقايسه شد. نتايج نشان داد كه كودكان گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل زودتر درمان شدند و تا 6 ماه بيماری آنها عود نکرد. پس این فرمولاسيون، در كودكانِ مبتلا به پنومونی نقش درمان كننده و پيشگيرنده داشته است.

دمنوش چای سیاه + بهارنارنج

بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار بر شاخه های درخت می روید و در پاییز و زمستان به میوه ی نارنج تبدیل می شود. مصرف اصلی این شکوفه ها، به صورت گل خشک بوده و عمدتاً جهت مصارف درمانی به کار برده می شوند.

مهم ترین خاصیت دارویی گیاه بهارنارنج، تأثیر آن بر سیستم عصبی بدن است؛ در تمام كتاب‌ها از خواص خواب‌آوری، آرام‌بخشی و نشاط آوری آن یاد شده است. بهارنارنج در بهبود تپش نامنظم قلب، کاهش اضطراب و تحریكات عصبی و حتی جلوگیری از آبریزش بینی و سرماخوردگی مؤثر است.

بهارنارنج تقویت‌كننده دستگاه گوارش هم هست و علاوه بر آن، بهارنارنج تقویت کننده معده، اشتهاآور و ضدسرفه نیز هست.

برای حل مشكل كم‌خوابی يا بی‌خوابی، پيش از خواب مقداری چای بهارنارنج بنوشيد. با خوردن اين چای، خواب خوش و آرامی خواهيد داشت. بهارنارنج اثراتی مشابه دیازپام در كاهش اضطراب و استرس بیماران، قبل از عمل جراحی دارد.

خواص گیاهی بهارنارنج

بهبود ضربان نامنظم قلب

در پژوهشی اثر غلظت های مختلف اسانس این گیاه، روی خواص الکتروفیزولوژیک گره دهلیزی بطنی (جریان الکتریکی در قلب پس از عبور از دهلیزها و رسیدن به بطن ها باید از ساختاری به نام گره ی دهلیزی بطنی عبور کند) با کمک مدل گره دهلیزی- بطنی و همچنین نقش حفاظتی اسانس بهارنارنج در آریتمی (ضربان نامنظم قلب) در خرگوش مطالعه شد. سه گروه مورد آزمایش قرار گرفتند که در هر گروه 6 و جمعاً 18 خرگوش بررسی شد. نتایج این تحقیق بیانگر تأثیر معنی دار غلظت های مختلف عصاره ی گیاه در افزایش پارامترهای الکتروفیزولوژیک پایه ی (زمان هدایت دهلیزی – بطنی، زمان تحریک ناپذیری کارکردی) گیاه است. به صورتی که زمان هدایت دهلیزی- گره ای در غلظت 10/3 میلی لیتر از 3/6±32/6 میلی ثانیه به 6/08±40 میلی ثانیه و زمان FRP از 5/1±147 به 3/6±166/6 میلی ثانیه افزایش معنی داری نشان داد. این تحقیق نشان می دهد که بهارنارنج به تنظیم ضربان قلب کمک می کند.

کاهش اضطراب، استرس و تحریکات عصبی

در پژوهشی مصرف 0/5 تا 1 گرم بر کیلوگرم عصاره ی بهارنارنج در موش های آزمایشگاهی با مقدار 10 میلی گرم بر کیلوگرم، کلرودیازپوکسایدريال، 400 میلی گرم بر کیلوگرم والپروئیک اسید و 1/2 میلی گرم بر کیلوگرم دیازپام مقایسه شد. نتایج نشان داد که مصرف عصاره ی بهارنارنج اثر آرامش بخشی چشمگیری دارد و اضطراب را کاهش می دهد. در مطالعه ای بالینی، اثر عصاره ی بهارنارنج بر استرس در زنان نخست زا بررسی شد. نتایج این آزمایش نشان داد که رایحه درمانی با بهارنارنج، سبب کاهش اضطراب زایمان می شود

. اسانس های روغنی با تحریک مسيرهای بویایی در سيستم ليمبيک مغز، باعث بهبود روحيه و کاهش سطح اضطراب در طول زایمان می شود. این اسانس ها، از راه تنفس جذب می شوند و می توانند بر آنزیم ها، کانال ها و گيرنده های یونی اثر بگذارند، منجر به تحریک مغز، تسكين اضطراب و افزایش جریان خون مغز شوند و آثار ضد افسردگی داشته باشند. این اسانس های روغنی قادرند از طریق تنفس، از سد خونی – مغزی عبور کرده و با گيرنده های سيستم عصبی مرکزی وارد عمل شوند.

 تنظیم فشار خون

پژوهشی که سال 2012 در نشریه ی Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، آثار مصرف عصاره ی بهارنارنج بر پرفشاری خون و سطح کورتیزول بزاق در 83 فرد مبتلا به فشار خون بالا به مدت 24 ساعت را بررسی کرده است. برپایه ی این پژوهش، استنشاق عطر شکوفه های بهارنارنج به طور چشمگیری فشار سیستولیک و دیاستولیک خون را کاهش می دهد. غلظت کورتیزول بزاقی (هورمون کورتیزول در واکنش به استرس ترشح می شود) هم به میزان چشمگیری کاهش یافت. این مطالعه نشان می دهد که استنشاق رایحه یا مصرف خوراکی شکوفه های بهارنارنج تأثیر مثبتی بر فشار خون و کاهش سطح استرس دارد.

 فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی

براساس تحقیقات، اسانس شکوفه های بهارنارنج خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارند. پژوهشی منتشر شده در مجله علوم زیستی پاکستان نشان می دهد که بهارنارنج در برابر شش نوع باکتری (به خصوص باکتری سودوموناس آئروژینوزا)، دو نوع مخمر و سه نوع قارچ، خاصیت ضد میکروبی دارد. فعالیت ضدقارچی قوی این گیاه با آنتی بیوتیک هایی مثل نیستاتین برابر است.

دمنوش چای سیاه + هل

دانه هل تقویت کننده معده و ضد نفخ است و ترشی معده را هم تا حد زیادی برطرف می کند. مصرف دانه های هل ضمن آنکه به هضم و گوارش بهتر غذا در معده کمک می کند، موجب رفع بوی نامطبوع موادی مثل سیر و پیاز در دهان می شود.

خواص گیاهی هل

 کاهش بوی بد دهان

سینوئل که از ترکیبات عمده ی هل است، خاصیت آنتی باکتریایی و ضدعفونی کنندگی دارد و از آن در درمان و پیشگیری از تنفس بدبو و بیماری های لثه استفاده می شود. این ماده قادر به از بین بردن باکتری های بیماری زای دهانی است که می توانند منجر به ایجاد بوی بد در دهان و عفونت های دهانی شوند.

 بهبود عملکرد معده

روغن تهیه شده از هل برای دستگاه گوارش خیلی مفید است؛ اثر ملیّن دارد و از تهوع و نفخ جلوگیری می کند. همچنین مانع از اسیدی شدن معده و سوزش سرِدل می شود. در پژوهشی که نتایج آن درIndian Journal of Traditional Knowledge منتشر شد، با القاء آسپرین و اتانول در موش های صحرایی زخم معده ایجاد شد و اسانس هل به طور چشمگیری از ایجاد آن جلوگیری کرد.

محققان معتقدند دلیل این اثر می تواند کاهش حرکات معده ای بر اثر ترکیبات موجود در هل باشد، چرا که تغییر حرکات معده می تواند در تولید و جلوگیری از زخم معده نقش داشته باشد. همچنین نتیجه گیری شد عصاره ی هل مانع تولید بیش از حد برخی محصولات متابولیسمِ آراشیدونیک اسید(این گونه محصولات نقش کلیدی در ایجاد زخم معده دارند) می شود.

 

تنظیم فشار خون

هل از طریق مکانیزم های کولینرژیک و اثر بر یون های کلسیم، از فشارخون می کاهد. محققان در آزمایشی شاهد اثر مثبتِ هل بر فشار خون و قلب و عروق افراد مبتلا به مرحله ی ۱ فشار خون بالا بودند. در این مطالعه که یافته های آن در Indian Journal of Biochemistry and Biophysics منتشر شد، استفاده از 3 گرم پودر هل، به طور چشمگیری فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش داد. به بیان محققان، این اثرِ هل را می توان به ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در هل از جمله سینئول، ترپینیل استات، لیمونن، ترپینولن و میرسن نسبت داد.

 بهبود عملکرد قلب و عروق

سینئول از ترکیباتِ هل است که اثرات آن بر قلب و عروق بررسی شده است. در آزمایش های انجام شده، این ماده باعث کاهش میانگین فشار آئورتی شد که پژوهشگران این اثر را بیشتر با اتساع عروق مرتبط می دانند. درپژوهشی که یافته های آن در ژورنال International Journal of Molecular Science چاپ شد، اثر هل بر تغییرات همودینامیک (در ارتباط با جریان خون در بافت ها و اندام ها) و بیوشیمیایی القا شده بر اثر ایزوپروترنول در موش های آلبینو بررسی و مشاهده شد که هل توانست اثرات سوء ایزوپروترنول را از بین ببرد.

در این آزمایش ایزوپروترنول باعث کاهش آنتی اکسیدان های سوپراکسیددسموتاز و کاتالاز و افزایش پراکسیداسیون چربی شد، ولی تمام این آثار منفی با مصرف هل خنثی شد. به نظرِ محققان هل می تواند سبب تأخیر بروز سکته ی قلبی در بیمارانی شود که در خطر ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلب (بیماری ناشی از کاهش خون رسانی به عضله ی قلب که اغلب در نتیجه ی انسداد عروق کرونر رخ می دهد) هستند.

بهبود عملکرد کلیه

در تحقیقی که نتایج آن در Benha Veterinary Medical Journal منتشر شد تأثیر هل بر اثر سمیِ ناشی از  جنتامایسینِ تزریق شده به موش های صحرایی بررسی شد. براساس یافته های حاصل، هل توانست در برابر تغییرات ساختاری و عملکردی مرتبط با جنتامایسین، از کلیه های موش ها محافظت کند. این اثرِ هل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. در این آزمایش عملکرد کلیه با اندازه گیری کراتینین سرم و معیار اوره سنجیده شد.

جنتامایسین میزان کراتینین و مقدار اوره را افزایش داد، ولی وقتی هل پس از آن مصرف می شد، کاهش چشمگیری در اوره و کراتینین ایجاد می شد که این امر، اثر محافظتی هل بر کلیه را نشان می دهد. همچنین کاربرد هل پس از تزریق جنتامایسین باعث کاهش گلوکز سرم و افزایش پروتئین کل شد که این موارد هم اثر محافظتی هل را نشان می دهند.

 کاهش وزن

براساس یافته های پژوهشی که در مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران چاپ شده است، مصرف مکمل هل باعث کاهش اندازه ی دور کمر و در نتیجه کاهش چاقی شکمی در افراد مبتلا به پیش ـ دیابت شد. گزارش ها نشان داده اند که فلاونوئیدها از طریق جلوگیری از فعالیت لیپاز پانکراسی، سبب کاهش جذب چربی ها می شوند. فلاونوئیدها می توانند به طور مستقیم بر جایگاه فعال آنزیم اثر بگذارند یا به طور غیرمستقیم با افزایش اندازه ی ذرات چربی، سبب کاهش دستیابی این مواد به آنزیم شوند.

یکی از دلایل احتمالی تأثیر فلاونوئیدها بر چاقی می تواند اثر آنها بر افزایش مقدار آنزیم کارنیتین پالمیتوئیل ترانسفراز-۱ (که در تجزیه ی چربی ها نقش دارد) و کاهش بیان ژن آنزیم های دخیل در سنتز چربی ها باشد.

 بهبود عملکرد کبد

پژوهشگران در آزمایشی که برای بررسی اثر هل بر کبد انجام دادند ابتدا با استفاده از پاراستامول در کبد موش های آلبینو مسمومیت کبدی ایجاد کردند و سپس اثر عصاره ی متانولی هل را بر این مسمومیت مطالعه کردند. نتایج این پژوهش که در International Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences منتشر شد نشان داد که عصاره ی متانولی هل، از مسمومیت کبدی القا شده بر اثر پاراستامول جلوگیری کرد. برای ارزیابی عملکرد کبد مقادیر آلانین آمینو ترانسفراز(ALT)، آسپارتات آمینو ترانسفراز(AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP) و بیلی روبین کل (TBIL) اندازه گیری شد.

استفاده از پاراستامول میزان ALT، AST ، ALP و TBIL در سرم را افزایش داد ولی وقتی حیوانات، پیش از خوراندن پاراستامول، عصاره ی متانولی دریافت کردند، از افزایش این ترکیبات بر اثر پاراستامول جلوگیری شد.

 آنتی اکسیدان

ترکیبات گوناگونی در هل وجود دارد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند و می توانند مقدار گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان طبیعی است را در خون افزایش دهند. فلاونوئید های کوئرستین، کمپفرول و لوتئولین از آن جمله اند. در یک پژوهش، مصرف خوراکی هل باعث کاهشMDA (یکی از محصولات پراکسیداسیون لیپیدها) و افزایش گلوتاتیون (نوعی آنتی اکسیدان) در سرم موش های صحرایی شد.

 ضد سرطان

در آزمایشی، مصرف هل از تکثیر سلول سرطانی کولون در موش های سوری جلوگیری کرد و باعث آپوپتوز سلول ها شد. در این تحقیق، کاهش دو آنزیم COX-2 (سیکلواکسیژناز-۲) و نیتریک اکسیدسنتاز قابل القا (iNOS) هم بر اثر مصرف هل، مشاهده شد.

یافته های حاصل از بررسی اثرِ هل بر بیماری مولتیپل میلوما (سرطان استخوان) نشان داد، هل می تواند از حیات و تکثیر سلول های سرطانی MM جلوگیری کند. تنظیم چرخه ی سلولی نقش مهمی در تکثیر سلول، تمایز و مرگ آن ایفا می کند و اختلال در تنظیم این چرخه، سبب ایجاد تومورهای خطرناکی می شود. برپایه ی این تحقیق که نتایج آن در ژورنال Pakistan Journal of Pharmaceutical Sciences منتشر شد، هل سبب اختلال در چرخه ی زندگی این سلول ها می شود.

دمنوش چای سیاه + دارچین

یکی از برجسته ترین خواص دارچین، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و برای بهبود یا پیشگیری از سرماخوردگی یا ضعف بدنی، چای دارچین می تواند بهترین داروی طبیعی باشد.

مصرف دارچین بهترین راه برای کاهش و تسکین دردهای عضلانی است.
 
دارچین از جمله گیاهانی است که به علت طبیعت گرمش در افزایش میل جنسی افراد موثر است و در ایام گذشته پزشکان سنتی از دارچین در درمان این نوع ناتوانی ها بهره می جستند.
 
دارچین در کاهش تب بسیار موثر است و از همین رو قرص های فشرده دارچین در داروخانه ها به عنوان بخش مهمی از فرایند طبیعت درمانی به مشتریان پیشنهاد می شوند.
 
حد مجاز مصرف دارچین روزانه 4 گرم است و بهتر است این مقدار در 2 یا 3 نوبت مصرف شود.
 
دارچین گیاهی است که رگ ها را باز می کند و همین امر باعث بهبود گردش خون می شود.

دارچین اثر آرام بخش و مسکن دارد و از بسیاری داروهای آرام بخش شیمیایی موثرتر و سالم تر است. در حقیقت می توان گفت دارچین، والیوم گیاهی است، زیرا در دارچین ماده ای به نام Cinnamodehyde وجود دارد که روی پستانداران اثر آرام بخش دارد.

خواص گیاه دارچین

 آرام بخش و مسکن

پژوهش ها نشان می دهد که ترکیبات سینام آلدهید، اوژنول و ترکیبات ترپنی دارچین مسکن و آرام بخش است. اوژنـول، متابوليسم آراشيدونيک اسيد و آزادسـازی هیستامين و در نتيجه التهاب را مهار می کند. ترکیبات ترپنی هم مهارکننده ی متابولیسم اسید آراشیدونیک و آنزیم نیتریک اکساید است. در نتیجه، دارچين و تركيبـات آن می توانند روی سيـستم اعـصاب مرکزی اثر گذاشته و سبب كاهش درد شوند.

تحقیقات نشان می دهد که اوژنولِ دارچين خاصيت مهار كنندگی آنزيم نيتريک اكـسايد سنتتاز را دارد و از طریق رها سازی NO كه يك ميانجی شناخته شده ی درد است، موجب مهار دردهای حاد و مزمن می شود. در تحقیقات ثابت شده است که اوژنول اثر ضد درد دارد. بر مبنای تحقیقاتی دیگر، اوژنول سبب مهار ورود كلسيم بـه داخل سـلول می گردد و از اين راه باعث مهار رهاسازی نوروترانسميترهای دخيل در انتقال پيام درد از پايانه ی فيبرهای آوران درد در شاخ خلفی نخاع می‏ شود.

 تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن

پژوهش ها نشان می دهد که دارچین غنی از پلی فنول و پروآنتوسیانیدین است. خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی عصاره ی دارچین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. روغن دارچین فعالیت ضد میکروبی قوی، به ویژه علیه باکتری های اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس و آسپرژیلوس دارد. در پژوهشی تأثیر عصاره ی دارچین روی موش های آزمایشگاهی بررسی شد.

عصاره ی دارچین در دوزهای 10میلی گرم بر کیلوگرم و 100 میلی گرم بر کیلوگرم مصرف شد. نتایج نشان داد که دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم فقط باعث افزایش سطح سرم ایمنوگلبولین شد در حالی که دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم مرگ و میر پاستورلا مالتوسیدا (باکتری گرم منفی) را به میزان 17 درصد کاست. این نتایج همچنین باعث افزایش عمل فاگوسیتوز، چسبندگی نوتروفیل، سطح سرم ایمونوگلوبولین و ارزش تیتر آنتی بادی شد.

 ضد التهاب و تسکین دردهای عضلانی

پژوهش ها نشان می دهد که خاصیت ضد التهابی دارچین به دلیل وجود ترکیب سینامالدئید آن است. سینامالدئید فعالیت فاکتور KB در سلول های ایمنی را مهار می کند در بررسی ديگری نشان داده شـد كـه عـصاره ی دارچین باعـث مهـار فـاكتور نكـروزكننده ی تومور(TNF) و همچنین مهار آنزيم سيكلواكسيژناز 2(COX2) و در نتيجه مهار توليـد پروسـتاگلاندين E می شود. اين عصاره بـا مهـار آنـزيم نيتریک اکساید سنتتاز از ايجاد نيتريک اكسايد (NO) در محل التهاب جلوگيری می کند و اینگونه می تواند، منجر به اثرات ضد التهابی شود.

 تنظیم قند خون

پژوهش ها نشان می دهد که دارچین آنزیم های گوارشی متعددی مانند آلفا گلوکوزیداز، سوکراز و آمیلاز پانکراس را مهار می کند. دارچین، از طریق مهار این آنزیم ها، ورود گلوکز به جریان خون را کاهش داده و از ترشح بیش از حد انسولین جلوگیری می کند. ترکیب متیل هیدروکسی چالکون پلیمر (MHCP) اثرات ضد دیابتی دارد و با تقلید از عمل انسولین بر سلول های چربی عمل می کند. اثر دارچین بر جذب گلوکز و گلیکوژن وابسته به دوز مصرفی است. مطالعات انسانی نشان می دهد پس از مصرف دارچین سطح قند خون کاهش می یابد که گاه بر متابولیسم چربی ها هم تأثیرگذار است. در سال 2006 پژوهشی در نشریه ی مراقبت دیابت منتشر شد.

برپایه ی این پژوهش، مصرف دوزهای مختلف دارچین (1، 3 و 6 گرم) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 400 روز باعث بهبود سطح قند خون ناشتا و همچنین چربی خون در این افراد شد. پژوهش دیگری توسط لو و همکاران در سال 2012 انجام شد. در این تحقیق به 66 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، 120 میلی گرم و یا 3600 میلی گرم عصاره ی دارچین همراه با سولفونیل اوره(داروی خوراکی دیابت) به مدت 3 ماه داده شد. نتایج نشان داد که سطح HbA1c و قند خون به طور چشمگیری کاهش یافت.

 

افزایش میل جنسی

در پژوهشی اثر عصاره ی دارچین بر ساختار بافت بیضه و تعداد سلول های جنسی در موش های کوچک آزمایشگاهی بررسی شد. عصاره ی هیدروالکلی دارچین در دوزهای مختلف (50 ،100، 200 و 400 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در مدت 48 ساعت) تهیه و به روش درون صفاقی به مدت 20 روز به گروه های تیمار تزریق شد. نتایج نشان داد که میزان اسپرماتوسیت‌های اولیه و اسپرماتوزوئیدها در دوزهای 100، 200 و 400 میلی‌گرم بر کیلوگرم نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی‌داری داشت

. همچنین غلظت هورمون های LH و FSH با افزایش دوز تزریقی افزایش یافت و بیشترین افزایش در دوزهای 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم بود. یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده ی تأثیر مثبت عصاره ی دارچین بر سیستم تولید ‌مثل جنس نر، به دلیل افزایش معنی‌دار در تعداد سلولهای جنسی است. در بخش زیست شناسی دانشگاه بغداد پژوهش دیگری انجام شد و تأثیر دارچین بر باروری موش های نر به آزمایش گذاشته شد.

 

تنظیم فشار خون

پژوهشی، منتشر شده در مجله ی آمریکایی تغذیه در سال 2006 ، نشان می دهد، دارچین به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. برمبنای این پژوهش، مصرف روزانه نصف قاشق چای خوری دارچین به کاهش سطح فشار خون کمک می کند. در یک کارآزمایی بالینی بر روی 58 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده شد که مصرف روزانه 2 گرم دارچین فشار خون و قند خون را کاهش می دهد. مطالعه ی دیگری در سال 2006 مشخص کرد که دارچین فشار خونِ موش های مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

 پژوهشی بالینی در دانشگاه تورنتو بین سال های 2000 تا 2012 نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت دارچین فشارخون سیستولیک را تا 5 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به طور متوسط تا 2/6 میلی متر جیوه کاهش می دهد. در پژوهشی دیگر، مصرف روزانه 1200 میلی گرم دارچین در 59 فرد داوطلب، پس از 12 هفته فشار خون سیستولیک را تا 3/4 میلیمتر جیوه کاهش داد.

 ضد سرطان

پژوهشی نشان می دهد که سینامالدئید دارچین خاصیت ضد سرطانی دارد. براساس نتایج این پژوهش، دوزهای مختلف دارچین می توانند رشد سلول های سرطان دهانه رحم را تغییر دهند. آنتی اکسیدان های دارچین از بدن در برابر آسیب DNA، جهش سلولی و رشد تومورهای سرطانی محافظت می کنند. برپایه ی نتایج این پژوهش ها، دارچین سلول های سرطانی را به خود تخریبی یا مرگ سلولی هم تشویق می کند.



بازدید : 362 | تاریخ : سه شنبه 6 تير 1396 ساعت : 21:56 |
برچسب ها : ,
نظرات
برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: